Welkom op mijn blog met tips voor duurzaam, milieubewust, milieuvriendelijk en diervriendelijk gedrag. Huis-, tuin- en keuken-tips. 'Open deuren', maar ook wat minder vanzelfsprekende dingen. Hopelijk zijn er velen die er iets mee doen, waardoor het milieu weer een klein stukje beter wordt. Alle beetjes helpen!

woensdag 22 april 2015

Over verbazing en gewoontes

Het is vandaag Earth Day (Dag van de Aarde). 22 april is elk jaar de dag waarop we (nog meer dan normaal) stil staan bij de invloed van ons gedrag op de aarde, het milieu.
Een goede reden om eindelijk weer 'ns een milieutips-blog te schrijven. Een hele andere dan de andere tot nu toe. Over mijn verbazing en over gewoontes...



De afgelopen jaren ben ik dingen tegengekomen waarover ik me heel erg verbaasd heb. Soms zelfs zo erg dat m'n mond letterlijk openviel van verbazing: Zijn er daadwerkelijk mensen die dat zo doen?
Begrijp me goed; ik heb helemaal niets tegen die mensen. Het kunnen hele lieve, goede, sociale, vriendelijke, zelfs milieubewuste mensen zijn! Ik was alleen maar heel verbaasd over hun gedrag en over hun gewoontes


Enkele voorbeelden:

  • Radio luisteren via de tv. Het beeld van de tv staat dan aan, terwijl er niemand naar kijkt maar alleen luistert. Energieverspilling dus. De aankoop van een simpele radio verdien je zo terug met de energiebesparing.
  • Eten koken zonder deksel op de pan. Uiteraard duurt het dan langer voordat het water kookt en gebruik je meer gas of elektriciteit.
  • Glazen potten, papieren verpakkingen, lege wc-rollen, kassabonnen en nog veel meer bij het restafval gooien, in plaats van die pot gewoon in de glasbak en de andere dingen bij het oud papier.
  • Zeer giftige chemische bestrijdingsmiddelen (zoals Roundup) gebruiken in de tuin. Ik dacht werkelijk dat die middelen alleen in de professionele (niet-biologische) tuinbouw gebruikt werden en niet door particulieren. 
  • Dagelijks vele plastic wegwerpbekertjes gebruiken op het werk, terwijl men ook een duurzame stenen mok in de kast heeft staan. 
  • De vaat eerst uitgebreid afspoelen met heet water, voordat het in de vaatwasser gaat. Als je een goede afwasmachine hebt is dit echt niet nodig. Het zorgt voor veel water- en energieverspilling.
  • Elk jaar een nieuwe smartphone kopen, terwijl de oude het nog prima doet. Je koopt toch ook niet ieder jaar een nieuwe computer en nieuwe tv? Net als een pc of laptop gaan ook tablets en smartphones makkelijk 3 jaar of langer mee. 
  • De computer (incl. monitor) en de verlichting de hele dag (soms zelfs nacht) aan laten staan, terwijl ze niet de hele dag gebruikt worden. Het spreekt voor zich dat dit energieverspilling is. 
  • Dagelijks in de spits met de auto naar het werk gaan, in het centrum van een grote stad, op een traject waar ook een prima snelle bus-/tram-/treinverbinding is. En het gaat dan om mensen die goed ter been zijn, geen zware spullen mee hoeven te nemen, etc.
Dit zijn allemaal dingen waar ik zelf nooit opgekomen was, die ik zelf nooit zou bedenken om het zo te doen...
Ligt dat aan die mensen? Ligt dat aan mij? Ik denk aan beiden. Het gaat om een manier van leven, een manier van denken en vooral om gewoontes; dingen doen zonder er bij na te denken. De ene persoon vindt duurzaamheid en bewust leven belangrijker dan de andere persoon. En de ene persoon verandert makkelijker zijn gewoontes dan de andere persoon. 

Ik denk dat ik zelf vrij makkelijk gewoontes verander, als ik inzie dat iets veel efficiĆ«nter, milieuvriendelijker en ook nog beter en leuker kan. Ik ben niet met duurzaamheid opgegroeid, integendeel. Elke dag vlees en kaas eten, de verwarming in het hele huis aan en overal met de auto naar toe gaan was gebruikelijk toen ik kind was, en een vegetariĆ«r was raar en alternatief. Pas toen ik ging studeren en op mezelf wonen werd ik me bewust van allerlei dingen en ging ik bewuster leven. Steeds milieubewuster, steeds weer een stapje extra, zoals bijvoorbeeld vegetarisch en uiteindelijk veganistisch leven. Omdat het geweldig voelt als je je minder schuldig hoeft te voelen aan milieuvervuiling, verspilling, dierenleed, klimaatverandering en andere milieuproblemen. Omdat het fijn is om bij te dragen aan een betere wereld, mensen en dieren te helpen en iets te doen voor de toekomst van de kinderen en hun kinderen. (Zelf heb ik bewust geen kinderen, maar ik doe het voor de kinderen van anderen.) 

100% duurzaam leven kan uiteraard niet; natuurlijk is er ook bij mij veel verbetering mogelijk, ik kan zeker nog gewoontes veranderen (minder chocola snoepen en duurzamere tussendoortjes nemen bijvoorbeeld) en soms maak ik ook bewust de keuze om een keer iets te doen wat niet duurzaam is. 

In 2003, toen ik me nog bezig hield met 'kerk & milieu' schreef ik een 'gedicht' (het rijmt niet, sorry) over gewoontes:


Hoe kan een mens…? 

Hoe kan een gelovig mens zeggen
Ik vind milieu niet belangrijk?
Hoe kan een gelovig mens zeggen
Ik houd niet van natuur?

Dieren laten lijden in de bio-industrie
De aarde onnodig laten opwarmen
Energie en materialen verspillen
Waarom doet een mens dat allemaal?

Een mens die gelooft
dat hij de aarde van God heeft gekregen
om er voor te zorgen
En dat toch niet doet?

Een mens die gelooft
dat iedereen een waarde heeft
medemens, dier en plant
En toch alleen aan zichzelf denkt?

Hoe kan een gelovig mens zeggen
Ik doe al genoeg
terwijl het slecht gaat met Gods schepping
en de medemens van honger sterft?

Is het onwetendheid
Is het de macht van het geld
Of het niet willen toegeven
aan de macht der gewoonte? 

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten